سفارش تبلیغ
صبا ویژن
گفتن «نمی دانم» نیمی از دانش است . [امام علی علیه السلام]
بهداشت پوست و مو و زیبائی


پِیلینگ

موِثرترین عامل در زیبایی چهره، بی تردید شادابی و طراوت پوست است. شما اگر پوست خرابی داشته باشید، هر چقدر هم کرم پودر و انواع و اقسام آرایش را روی صورتتان بمالید، فایده ای ندارد و همه می فهمند که پوست شما خراب است. برای حفظ شادابی و طراوت پوست، نکات زیادی وجود دارد، مثل تغذیه خوب، نکشیدن سیگار، قرار نگرفتن در معرض آفتاب، عدم استفاده از وسایل آرایشی نامناسب و... اما همه این ها برای قبل از خراب شدن پوست است. اگر پوست شما خراب شده، علاوه بر رعایت موارد فوق، باید به دنبال روش های دیگری هم باشید که پوست شما را تا حد امکان، صاف و شاداب کنند(پیلینگ) یکی از این روش هاست.

چرا پیلینگ؟

در سنین نوجوانی و جوانی معمولا پوست محتوای چربی بالاتری نسبت به سنین کهنسالی دارد.

با افزایش ترشح غدد، چربی ها در معرض هوا اکسیده می شوند و ایجاد جوش های سرسیاه به نام کومدون می کنند. اگر کومدون ها را به طور خودسرانه تخلیه کنید ممکن است به التهاب و بروز جوش های ملتهب چرکی منجر شود. لذا این کار را به شما توصیه نمی کنیم. واژه جرم گیری پوست که امروزه توسط برخی افراد غیر پزشک و غیر متخصص به کار می رود نیز در واقع کندن و تخلیه نمودن کومدون ها و غدد چربی بسته شده است که می تواند به بروز آکنه یا جوش های غرور منجر شود.

شما می توانید پوسته های شاخی شده و سطحی پوست را به راحتی با صابون های لایه بردار (در پوست های چرب) و با شیرپاک کن (در پوست های خشک) تمیز کنید. در واقع اگر بهداشت پوست به خوبی رعایت شود، نیازی به جرم گیری خشن و دوره ای نخواهید داشت.

لایه برداری یا پیلینگ که امروزه توسط متخصصین پوست اجرا می شود، برداشت قسمت های سطحی پوست بیمار و شاداب سازی پوست سالخورده است. پیلینگ در برخی موارد بسیار مفید است و نیاز به جراحی در جهت درمان ضایعات پوستی را مرتفع می سازد. از جمله این موارد می توان جوش صورت، لک صورت یا ملاسما و کک و مک را نام برد. همچنین پیلینگ برای از بین بردن اسکارهای ناشی از سوختگی و به طور کلی لک های باقی مانده از التهابات قبلی پوست، روش مناسبی است.,

روش های پیلینگ

انتخاب پوست مناسب جهت هر نوع پیلینگ در نتیجه عمل، دخالت بسزائی دارد. در ضمن باید توجه داشته باشید که نمی توان هر نوع پیلینگی را برای هر نوع پوستی انتخاب کرد. مسئله مهم دیگری که باید به آن توجه شود، این است که قبل از انجام پیلینگ، پزشک باید مطمئن شود که بیمار اصول مراقبت های پوستی بعد از عمل را نظیر مصرف ضدآفتاب، خودداری از کندن دلمه های ایجاد شده روی سطح پوست و استفاده از صابون های ملایم با PH خنثی که کمترین اثر تحریکی روی پوست دارند، به دقت رعایت می کند. این نکته هم لازم به توضیح نیست که اگر عملیات پاکسازی و لایه برداری پوست توسط افراد ناآشنا و بی تجربه صورت گیرد، نتایج ناگواری نظیر لکه های قهوه ای رنگ روی سطح پوست و حساسیت پوست در برابر آ فتاب را باعث می شود.

لایه برداری از پوست را می توان به روش های گوناگون انجام داد:

لایه برداری شیمیایی: لایه برداری شیمیایی به وسیله مواد شیمیایی که عمدتا از اسید با درصدهای متفاوت تشکیل شده اند، انجام می شود. معمولا در این محلول های شیمیایی از آلفا هیدروکسی اسید )AHA( و تری کلرواستیک اسید )TCA( و فنل با درصدهای متفاوت استفاده می شود. AHA که از عصاره نیشکر تهیه می شود، خفیف ترین شکل پیل های شیمیایی است و اغلب برای درمان آسیب های خفیف پوستی در اثر آفتاب استفاده می شود. چین و چروک های عمیق تر و تیره تر و دانه های ناشی از تابش آ فتاب، معمولا با یک پیل TCA درمان می شوند.

به غیر از روش مرسوم انجام پیلینگ در چند جلسه، روش پیلینگ به صورت طولانی و مداوم هم وجود دارد. به این صورت که فرد باید کرم های دارای %15 AHA و یا کمتر را هر شب بر روی جاهایی که می خواهد لایه برداری کند بمالد. AHA پوست را پوسته پوسته می کند و این مسئله سبب تحریک پوست در لایه های پایینی می شوند و به این ترتیب چروک های ریز و نافرمی های پوست صاف شده و از بین می روند. نکته مهم که باید به آن توجه کنید این است که پس از استفاده از این کرم ها باید از نورخورشید اجتناب نمایید و در مواقع خروج از منزل باید حتما از ضد آ فتاب قوی استفاده کنید.

لایه برداری مکانیکی: در لایه برداری به روش مکانیکی، به وسیله ابزارهای تراشنده، لایه سطحی پوست تراشیده می شود. مثلا می توان این کار را توسط یک دستگاه دوار تراشنده به نام <درم ابرشن> و یا توسط سمباده انجام داد. دستگاه جدیدی هم به تازگی وارد بازار شده که <میکرودرم ابرشن> نام دارد و از کریستال های آلومینیوم به عنوان ساینده استفاده می کند و پوست را با ظرافت بسیار زیادی می تراشد.

لایه برداری لیزری: در لایه برداری به روش لیزر، از لیزر دی اکسید کربن برای این منظور استفاده می شود. با اولین عبور لیزر، لایه سطحی یا اپیدرم پوست برداشته می شود. نفوذ عمقی، باعث از بین رفتن ساختمان ضمائم پوست می شود و در این صورت خطر ایجاد اسکار دائمی یا جوشگاه در ناحیه درمان شده وجود دارد.



صادق حقیقی ::: جمعه 87/7/12::: ساعت 7:44 عصر


لیست کل یادداشت های این وبلاگ

>> بازدیدهای وبلاگ <<
بازدید امروز: 1
بازدید دیروز: 2
کل بازدید :4844

>> درباره خودم <<

>>لوگوی وبلاگ من<<
بهداشت پوست و مو و زیبائی

>>اشتراک در خبرنامه<<
 

>>طراح قالب<<